مشاهده زخم (ترک)، شکاف یا برجستگی در مقعد به خصوص اگر با درد و خونریزی همراه است، یعنی مشکل جدی این بخش از بدن را درگیر کرده و نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد! در این صفحه می خواهیم به بررسی درمان زخم مقعد، علت و علائم آن  بپردازیم:

 زخم مقعد چیست؟
زخم مقعد، ترک یا پارگی عمیقی است که می تواند روی پوست یا غشاء مخاطی آن ایجاد شود. این ترک ممکن است داخل مقعد (در راست روده) و یا بر روی پوشش بیرونی باشد. این شرایط می تواند در هر سنی ایجاد شود و در افرادی که مرتباً دچار یبوست میشوند، شایع تر است.

علائم
در اغلب موارد این زخم ها خوش خیم بوده و تهدید جدی برای حیات محسوب نمی شوند، با این حال نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد. در صورت مشاهده هر نوع علائمی، بدون اتلاف وقت با پزشک مشورت کنید.

خون در مدفوع
خونریزی از مقعد (خون معمولاً قرمز روشن است.)
درد مقعد ( به خصوص هنگام اجابت مزاج)
دفع مدفوع با تاخیر
مخاط در مدفوع
احساس نیاز مداوم به دفع
زخم مقعد در اغلب موارد ناشی از بواسیر، شقاق و فیستول است. این بیماریها به مرور زمان پیشرفت می کنند، بنابراین درمان این بیماریها باید در اولویت شما باشد.

زخم مقعدی نشانه چیست؟
این زخم می تواند در اثر بیماری های جسمی و یا حتی فشار روانی شدید ایجاد شود. علت زخم شدن مقعد عبارتند از :

شقاق

شقاق یا فیشر شایع ترین علت برای زخم شدن مقعد است. این بیماری باعث به وجود آمدن یک ترک یا زخم عمیق در مقعد می گردد.

از علائم بیماری شقاق می توانیم به درد شدید، خونریزی، خارش و سوزش مقعد و …. اشاره کنیم. این بیماری باید هرچه سریع تر درمان شود، زیرا که عمق زخم به تدریج افزایش می یابد. بهترین راه درمان فیشر، لیزر درمانی است.

رابطه جنسی 
در مواردی متورم شدن مقعد بعد از برقراری رابطه جنسی مقعدی رخ میدهد. 

بیماری کرون
بیماری کرون یا کولیت، بیماری التهابی روده است که باعث عفونت و التهاب شدید در روده میشود. این بیماری می تواند تمام نواحی روده تا مقعد را درگیر کند. 

بیماری کرون علت مشخص و درمان قطعی ندارد، اما می توان با رعایت یکسری نکات مانند رژیم غذایی، تعداد حملات التهابی را کنترل کرد.

سرطان مقعد
به ندرت علت ورم مقعد سرطان است اما با این حال ممکن است این مشکل به دلیل سرطان مقعد باشد و نیاز به بررسی های دقیق پزشکی دارد.

دیگر نشانه های سرطان مقعد شامل موارد زیر است:

خونریزی مقعدی
خارش مقعدی
درد
ترشحات غیر طبیعی
تغییر در حرکات روده
تشخیص
معمولاً تشخیص این بیماری از طریق معاینه فیزیکی انجام میشود. اما در مواردی نیز پزشک برای بررسی های بیشتر آزمایشات زیر را تجویز می نماید.

سیگموئیدوسکوپی : این روش تشخیص، با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر انجام میشود. این لوله دارای نور و دوربین است و به دکتر اجازه می دهد تا از نزدیک به راست روده و مجاری تحتانی روده را مشاهده کند.
کولونوسکوپی : این روش مشابه سیگموئیدوسکوپی بوده و با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر بلندتر انجام میشود. این آزمایش به پزشک این امکان را میدهد تا راست روده و روده بزرگ را مشاهده نماید. 
درمان
درمان ورم مقعدی بستگی به علت به وجود آمدن آن دارد. به همین جهت لازم است قبل از هر اقدامی با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید. تا پس از بررسی و تشخیص بیماری، بهترین روش درمان را به شما توصیه نماید.

درمان ورم مقعد با لیزر
درمان ورم مقعد با لیزر
چند سالی است که درمان تمامی مشکلات مقعد و جراحی های مربوط به آن توسط لیزر انجام میشود. 

علت این جایگزینی افزایش دقت پزشک توسط لیزر است که امکان خطاهای پزشکی را به صفر رسانده و عوارض بعد از جراحی را حذف کرده است.

جراحی به روش سنتی یعنی استفاده از چاقو می تواند آسیب مقعد و خطر بی اختیاری را در پی داشته باشد.

از مزایای درمان ورم مقعد با لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

درمان سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی
درمان در یک جلسه نیم ساعته
درمان ورم بدون درد یا خونریزی
هزینه مناسب
درمان قطعی 
بدون ایجاد هیچ نوع عوارض بعدی
نقاهت کوتاه مدت (لیزر فقط به یک روز استراحت در منزل نیاز دارد.)
درمان خانگی
اول از هرچیز بگویم که در اینجا منظور از به کار بردن واژه “درمان خانگی” درمان قطعی ورم مقعد نیست!

زیرا هیچ روش خانگی برای درمان موثر و دائمی ورم مقعد وجود ندارد. این مشکل تنها از طریق مشورت با پزشک و انجام درمان های پزشکی میسر میشود.

با این حال رعایت نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. همزمان با انجام درمان های پزشکی میتواند به عنوان مکمل درمان در رفع این شرایط موثر باشد:

کنترل رژیم غذایی : ریشه تمام مشکلات مقعد یبوست است. برای رفع این مشکل و جلوگیری از آن، مصرف فیبر به میزان کافی بهترین راه حل است. برای دریافت فیبر مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
نوشیدن آب : نوشیدن آب و دیگر مایعات در نرم شدن مدفوع و پیشگیری از یبوست موثر است.
ورزش : به این بیماران ورزش های سنگین توصیه نمی شود. با این حال ورزش های سبک مثل پیاده روی میتواند از یبوست جلوگیری کند.
نشستن در آب گرم : گرما می تواند  تا حدودی ورم و احتمالا درد ایجاد شده را کاهش دهد.

زخم مقعدی کلینیک عابدیان