۱- ultraviolet: این پوشش اشعه ماوراء بنفش را بلوکه می کند. حـتــما هنگام خرید عـیـــنکی را انتخاب کنید که تا امواج ۴۰۰ نانومتر را حذف کرده و ۱۰۰ درصد امـواج مـاوراء بنفش را بلوکه کند. برخی از عینکهای آفتابی اشعه مادون قرمز را نیز حذف میکنند.



۲- scratch-resistant: ضـد خـش بــروی پلاستیکها اعمال می گـردد چـون لـنـزهـای شیشه ای خودشان تقریبا ضد خش می باشند.


۳- photochromic: لنزهای فتو کرومیک هنگامیکـه در معرض نور خورشید قرار میگیرند تیره می شوند. پوشش این لنـزهـا از تـرکیـبـات نـقره مـانـنـد کـلرید نـقـره و هـالـید نقره میباشد. توجه داشته باشید که فتوکرومیکها به نور مرئی واکنش نسان نمیدهند و تنها هنگامی که در معرض اشعه ماوراء بنفش واقع میگردند تیره میشوند از ایـن رو در داخـل اتومبیل بخاطر آنکه شیشه اتومبیل اشعه ماوراء بنفش را اجازه عبور به آن نمی دهـــد، بنابراین لنز فتوکرومیک تیره نمی شود. زمانی که نیاز است تا لنز تیره گردد گاهی اوقات به ۸ دقیقه میرسد.


۴- flash یا mirroring: ایـن پـوششها لنز را مـانـند آینه کرده و ۱۰ الی ۶۰ درصد بیشتر نور را کاهش داده و جذب میکند. میتواند از نقره -طلا و یا مس باشد. در ارتفاعات و برای برف وشن وآب مناسب است.


۵- ar یا anti-reflective: پوشـشـی اسـت کـه ضـریب شــکسـتــی مــابـــیـن هـوا و شـیـشـه داشـتـه و شدت نـور بـاز تـابیده از سطح داخلی و خارجی لنز یکسان میگردد. در واقــع این پوشش سبب میگـردد نـور بـیـشـتـری بــه چـشمـها رسیـده در عـیــن حال که نور زننده را بسـیار کاهش میدهـد و هــمچنین چشمـان شمـا نـمایـان تـر می گردد. بسیار مناسب برای رانندگی در شب.


۶- polarization: امـواج نــور خــورشـیـد و یـا مـنابع نور مصنوعی مـانند لامپ ارتعاش یافـتـه و در تـمـام جـهـات پخش می گـردد. در ایـن پـوششـها از مــواد استفاده شده که به طـور طـبـیـعی در یـک پـیـوند مـوازی در بـرابر هم ردیف شده اند. زمانی که نور به لنـز می تـابـد مانند یک فیلتر میکروسکوپی عمل کرده و امواج نوری را که با ردیفهای مـوازی مطابقت داشته را جذب کرده و به مابقی اجــــازه عـــبور میدهد. بیـشتـرین نـور زننده از سـطـوح افـقی حاصل می گردند بنابراین این لنزها طوری تنظیم می شــونـد کـه امــواج انعکاسهای یافته افقی را حذف میکنند و بـه شـمـا اجازه میدهد به سطوحی مانند آب، یخ و برف نگاه کنید


عینک آفتابی